مطالب درسی پایه هشتم

دزفول

ویژگی های طبیعت

يكشنبه, ۴ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۵۸ ب.ظ

کوهها و ارتفاعات

در منطقه مریوان کلاً 4 تیپ عمده و 8 ناحیه اراضی تشخیص داده شده است. اراضی متقارن از نوع کوهستانی یا دشت می‌باشد. کوههای این منطقه غالباً دو نوع می‌باشند.

·      کوههای مرتفع سنگی با انتهای تیز متشکل از سنگ‌های آهکی که بایر و فاقد پوشش خاک و گیاه می‌باشد.

·      کوههای جنگلی نسبتاً مرتفع با برآمدگی سنگی متشکل از سنگ‌های آهکی که بیشتر ارتفاعات مریوان از شمال تا جنوب از این نوع می‌باشند.

·      مشهورترین کوههای مریوان عبارتند از: پیازه، چل چشمه، قلعه‌برد، میراجی، گاران، ایمام، هزار مرگه، پیرالیاسی، سلطان اغزه تو، برانان و لشت شهیدان

آب و هوا

منطقه‌ی پوشیده از درخت مریوان شدیداً تحت تأثیر جریانها مدیترانه‌ای قرار دارد و به علت کوهستانی‌بودن و برخورد این جریانها ریزشهای جوی‌ زیادی ایجاد می‌شود. جریانهای آب و هوایی متأثر از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه که عامل عمده‌ی ریزش‌های کشور است ضمن عبور ازمنطقه و برخورد با کوههای زاگرس بخشی از رطوبت خود را به صورت باران و برف از دست می‌دهد. میزان متوسط ریزش‌های جوی 800 تا 850 میلی‌لیتر در سال گزارش شده است. بطور کلی آب و هوای مریوان سرد و کوهستانی متمایل به معتدل سرد و حتی مدیترانه‌ای است. در طول 33 سال گذشته سردترین ماه سالۀ دی و گرم‌ترین ماه تیر ماه بوده است. ریزش برف و باران در این شهرستان، باعث گردیده که منطقه‌ یک از پرآب‌ترین مناطق غرب کشور باشد

رودخانه

رودخانه‌های فرعی و اصلی متعددی در این منطقه وجود دارد. رودخانه‌های فرعی شهرستان مریوان در سه مسیر عمده چشمه‌ی گردلانه زریبار و دوآب جریان یافته و نهایتاً با ملحق‌شدن به همدیگر رودخانه‌ی سیروان را تشکیل می‌دهند .رودخانه‌های مهم مریوان عبارتند از:

·      رودخانه قزلچه‌سو از کوههای شمال مریوان سرچشمه گرفته و به طرف غرب جریان دارد و با اجرای پروژه بند انحرافی و احداث کانال حد روز به طول 6/5 کیلومتر قسمتی از آب آن رودخانه وارد دریاچه‌ی زریبار شده و مابقی پس از پیمودن مسافتی در حدود 15 کیلومتر به خاک عراق می‌ریزد. مساحت حوزه‌ی آن 108 کیلومتر مربع است.

·      رودخانه‌ گاران که از کوههای سرشیو سرچشمه گرفته و در محلی به نام دوآوان در نزدیک روستای تفلی (از توابع شهرستان سروآباد) با رودخانه‌ی رزاو به هم پیوسته و به رودخانه‌ی سیروان ملحق و در نهایت به خاک عراق می‌ریزد. سر شاخه‌ی دیگر رودخانه‌ی گاران از کوههای سیاناو، زریبار و عصرآباد سرچشمه می‌گیرد.

·      رودخانه‌ کوماسی که از کوههای سرشیو و کلاترزان سرچشمه گرفته و سپس به رودخانه‌ی سیروان پیوسته و به خاک عراق می‌ریزد.

·      رودخانه عصرآباد که از راه‌های اطراف روستای عصرآباد سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه سیروان به خاک عراق می‌ریزد.

·      رودخانه بایوه (بناوه‌سوته) که از کوه‌های بایوه سرچشمه گرفته و پس از پیوستن به رودخانه زاب در شهرستان بانه به خاک عراق می‌ریزد.

·      شهرستان مریوان دارای 59 میلیون متر مکعب منابع آب زیرزمینی بوده و میزان روان آب سطحی آن در حدود 2087 میلیون متر مکعب است.

زیستگاه‌های مهم منطقه

دریاچه زریبار

این دریاچه در فاصله 2 کیلومتری شمال غربی شهر مریوان و در ارتفاع 1250 متری از سطح دریا قرار گرفته است. حجم تقریبی آب حدود 30 میلیون متر مکعب برآورد شده است. دریاچه زریبار بدلیل نیزارهای اطراف و همچنین انواع گیاهان آبزی و حاشیه‌ای از جمله بارهنگ آبی، هزارنی، نیلوفر آبی، نی، لویی، جگن، بزواش، نعناع و گندمیان زیستگاه مناسبی برای انواع جانداران از جمله ماهیان، پرندگان و پستانداران می‌باشد. پرندگان مانند: اردک سرسبز، خوتکا، چنگر، گیلار، پرستوی دریایی و انواع کشیم از بومیان دریاچه زریبار می‌باشد. گونه‌هایی از کشیم، گیلار، اردک سرسبز، انواع حواصیل، کاکایی و پرستوی دریاچه‌ای را می‌توان در تمام فصول سال مشاهده نمود. همچنین گونه‌های بومی از قبیل سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، مارماهی و گونه‌های رها شده شامل کپور معمولی، کپور آینه‌ای، فیتوفاک، آمور سفید، کپور سرگنده می‌باشد بر اساس تحقیقات بعمل آمده 5 گونه پلانکتون گیاهی و 17 گونه پلانکتون جانوری در دریاچه شناسایی گردیده است. پستاندارانی که در محدود دریاچه زریبار زندگی می‌کنند شامل: سگ آبی، روباه، گرگ، خوک وحشی، خرگوش و نوعی گربه وحشی می‌باشد

زیستگاه قلعه‌برد

در 15 کیلومتری شرق مریوان قرار گرفته که محصور به روستاهای دری، نشکاش، کله یونجه، برده سفید، گلان، بلچه سور، انجمنه، چور و ننه بوده و از طریق روستاهای مذکور می‌توان به آن وارد شد. وجود صخره‌های بزرگ، و سنگلاخی بودن منطقه و پوشش‌های گیاهی بسیار متنوع از جمله درختچه‌های گلابی وحشی، ون، بلوط، بنه، بادام کوهی و زالزالک و آلبالوی وحشی پناهگاه خوبی برای حیوانات بزرگ جثه فراهم کرده است. که وجود خرس قهوه‌ای وحشی از گونه‌های برجسته منطقه می‌باشد که در سال‌های اخیر به علت حفاظت و همچنین شرایط زیستگاهی مناسب به سرعت رشد کرده و اکنون جمعیت آنها به 85 قلاده رسیده است.

وجود چشمه‌های عظیم و آب فراوان و باغ‌های گردو و انگور هم در افزایش جمعیت این گونه نقش عمده‌ای دارند. از دیگر جانوران آن منطقه می‌توان به خرگوش، سنجاب، رودک، و تشی اشاره نمود.

این زیستگاه در فصول مختلف سال به علت زیبایی و تنوع و همچنین گونه‌های گیاهان خوراکی و دارویی بی‌نظیر و وجود چشم‌اندازهای زیبا و پرندگان قابل شکار نظر علاقمندان به طبیعت، گردشگران، شکارچیان و اقشار مختلف مردم را به خود جلب کرده است. همچنین چشمه‌های آب جاری در دامنه‌های این زیستگاه بهترین منبع تأمین کننده آب رودخانه گردلان می‌باشند

پوشش گیاهی و جنگل‌ها

تنوع گیاهی و پوشش جنگلی یکی از جاذبه‌ها و ویژگی‌های بارز شهرستان است. سطح جنگلی این شهرستان 94335 هکتار، مراتع 137112 و زمین‌های کشاورزی 48087 هکتار می‌باشد. جنگل‌های مریوان از نظر جنگل شناسی جزء تیپ مدیترانه‌ای و مناطق نیمه مرطوب بوده و دانه‌دار و شاخه‌زا هستند. بلوط 83 درصد پسته وحشی (بنه) 7 درصد گلابی وحشی 4 درصد، افرا 3 درصد و سایر گونه‌ها حدود 3 درصد جنگل‌های شهرستان را شامل می‌شوند. در حال حاضر از میوه و سایر محصولات فرعی (شیره سقز، گز علفی، مازوج و غیره ...) بهره‌برداری می‌گردد.

مریوان از نظر مراتع نیز غنی است. ظرفیت مجاز مراتع شهرستان 258572 واحد دامی بوده و با احتساب دام موجود 103006 واحد دامی بعنوان مازاد بر ظرفیت در شهرستان تعلیف می‌شوند

 

  • Alireza Golesorkhi

ویژگی های طبیعت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی