مطالب درسی پایه هشتم

دزفول

جا های دیدنی دزقول

شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۰۴ ب.ظ

دزفول در قسمت جلگه ای شمال خوزستان با مساحتی در حدود ۴۷۶۲ کیلومتر مربع واقع شده است فاصله این شهر تا تهران ۷۲۱ کیلومتر و تا اهواز ۱۵۵کیلومتر می باشد . شهرستان دزفول دارای زمستانی ملایم و مطبوع بوده و طبیعت سرسبز آن در اواخر زمستان تا اوایل بهار بسیاردلپذیر است. این شهرستان با طبیعت زیبای جلگه ای کوهپایه ای و کوهستانی خود در همه ایام سال به خصوص در ایام نوروز پذیرای جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی می باشد.
شهرستان دزفول ، دیاری کهن همراه با پیشینه ی تاریخی چند هزارساله است و از قدیمی ترین شهرهای استان خوزستان به شمار می رود . این شهر از نظر تاریخی ، طبیعی و فرهنگی ویژگی های برجسته ای دارد . طبق اظهارات کاوشگران غربی در نیم قرن اخیر از جمله والترهینتس آلمانی ، آوان نخستین امپراتوری گسترده کشور عیلام (اولین حکومت ایرانی) در محل دزفول فعلی قرار داشته است.

تپه های چغامیش :
تپه های باستانی چغامیش با قدمت ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح که به گفته باستان شناسان ، گنجینه اطلاعات کاملی از دوران های متعلق به چندین هزاره پیش از میلاد تا شکوفایی کامل تمدن شوش است نیز در دزفول قرار دارد. در این تپه ها آثار یک شهر باستانی ساخته شده از خشت های پخته متعلق به عصر پیدایش خط دیده می شود و می توان گفت این منطقه نخستین مرکز خط و کتاب در ایران می باشد.
خانم ‹‹ هلن کانتر ›› از اعضای هیئت عملیات حفاری و باستان شناسی درباره ی کاوش های چُغامیش ضمن ایراد یک سخنرانی در تهران از تپه ی چغامیش دزفول به عنوان ‹‹ شهری از سپیده دم تاریخ ›› نام می برد .
در این منطقه در دوره های مختلف شاهد ویژگی های برجسته دیگری نیز بوده ایم که از آن جمله می توان از دانشگاه جندی شاپور نام برد.

دانشگاه جندی شاپور :
دانشگاه بزرگ جندی شاپور که در شهری با همین نام واقع شده را می توان به عنوان اولین و بزرگترین مرکز آموزش پزشکی ، فلسفه و نجوم در روزگار ساسانیان نام برد. در این دانشگاه دانشمندانی از سراسر دنیا به تحقیق و تدریس می پرداختند. به همین خاطر از آن به عنوان اولین دانشگاه جهان یاد می شود . محل فعلی شهر جندی شاپوردر ۱۰ کیلومتری مرکز شهردزفول واقع است .
نام های دزفول :
دزفول از ابتدا به این نام معروف نبوده و از نام های قدیم این شهر می توان به آوان ، اندامش و قصر روناش اشاره نمود . واژه دزفول نیز معرب واژه‌ی پهلوی دژپل می باشد که این واژه از پلی که در زمان شاپور اول ساسانی با استفاده از اسرای رومی در دزفول ساخته شده، گرفته شده است.

پل تاریخی دزفول :
پل قدیم دزفول با گذشت بیش از ۱۷۰۰ سال (۲۶۳ میلادی) هنوز پابرجاست و به عنوان قدیمی ترین پل آجری جهان که هنوز شکوه و عظمت خود را حفظ کرده و تردد وسایل نقلیه بر روی آن امکان پذیر است در جهان شناخته می شود ودر فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.
بافت قدیم دزفول :
از دیگر ویژگی های خاص دزفول می توان به بافت قدیم آن اشاره نمود. بافتی آجری که در کنار رودخانه دز شکل گرفته و شامل ۲۸ محله قدیمی در هم تنیده است. معماری خاص و تزئینات آجری بی نظیری در بافت قدیم دزفول ، این شهر را به شهر آجر معروف نموده است . بافتی که با معماری خاص خود ، هویت و روح معماری دزفول را در خود جای داده است.
 

زیارت گاه های دزفول :
حرم مطهر محمد بن کاظم (ع) برادر امام رضا (ع) که به سبزقبا مشهور است ، در مرکز شهر دزفول قرار دارد و زینت بخش این شهر است و سالیانه هزاران زائر از شهرهای مختلف کشور و زائران خارجی به زیارت آستانه متبرکه سبزقبا مشرف می شوند. همچنین می توان به بقعه های امام زاده رودبند ، امام زاده شاهرکن الدین ، امام زاده سید محمود ، علی مالک و محمد بن جعفر طیار (ع) اشاره نمود.
از دیگر آثار و بنا های شهرستان دزفول می توان به مسجد جامع دزفول ، بقعه یعقوب لیث صفاری ، آسیاب های تاریخی و بسیاری آثار دیگر اشاره نمود.
در سرزمین دلاورپرور دزفول مردان و زنان بزرگ و پر آوازه ای پرورش یافته اند که از جمله علماء بزرگ و به نام این سرزمین به خاتم المجتهدین شیخ مرتضی انصاری می توان اشاره نمود.
 

آب و هوای دزفول :
شهرستان دزفول دارای آب و هوای معتدل است ولی هوای این شهرستان به طور کلی گرم است و جزمناطق گرمسیر کشور می باشد .این شهرستان دارای زمستان های معتدل و تابستان های گرم می باشد .
از مناظر دیدنی طبیعی این شهرستان می توان به بیشه زارها ، رودها و پناهگاه های حیات وحش دز و کرخه اشاره کرد. مناطق کوهستانی شهرستان دزفول علاوه بر مسیر مناسب آن برای ورزش کوهنوردی، به جهت داشتن پدیده های جغرافیایی همچون تنگه ها ، غارها و آبشارهایی مانند آبشار شوی (با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر که بزرگترین آبشار خاورمیانه به شمار می رود) بسیار دیدنی اند. همچنین دریاچه زیبای شهیون که از زیباترین دریاچه های ایران و جهان است نیز در شمال شهرستان دزفول قرار دارد.

از دیگر ویژگی های طبیعی دزفول می توان به رود زیبای دز اشاره کرد که از کوه های زاگرس سرچشمه گرفته و با عبور از وسط شهردزفول ، این شهر را به دو قسمت تقسیم می کند و منظره‌ی دل انگیزی به این شهر داده است. در کنار این رود پارک های زیبایی نیز احداث شده که از آن جمله می توان به پارک ساحلی دز (علی کله ) ، پارک دولت و پارک ولیعصر (عج) اشاره کرد . فضای چشم نواز ساحل رودخانه به همراه زیبایی پارک ها و نیز امکان انواع تفریحات آبی نظیر ماهیگیری ، شنا ، قایق سواری و … باعث شده که در فصل تابستان گردشگرانی از سراسر استان و نیز سایـر استانهای کشـور برای استفـاده از این طبیـعت و امکانات میهمان شهر دزفول شوند.

کوه ها : شهرستان دزفول از ناحیه کوهستانی (بخش سردشت)و جلگه ای (بخش مرکزی )تشکیل گردیده است. مهمترین کوههای منطقه کوهستانی آن عبارتند از :
کوه سالن، کوه هفت تنان، کوه سگریون ، کوه لپ سفید ، کوه لنگر و … را نام برد.
تنظیم متن : محمد آذرکیش

  • Alireza Golesorkhi

جاهای دیدنی دزفول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی